X

PROGRAM / ARTYŚCI

PERFORMANCE I

„L'amour et la mort”  – instalacja operowa

„L'amour et la mort” („Miłość i Śmierć”) to performance tworzony przez MwSB w reżyserii Oskara Sadowskiego. Inspiracją dla jego stworzenia jest proza Honoré de Balzaca oraz muzyka francuska.

           Tematem wiodącym jest tutaj śmierć z miłości, wybrane wątki dotyczące umierających kobiet w prozie Balzaca oraz francuskie kobiece arie operowe. Słynne sceny śmierci i lamentu przetransponowane są na postaci męskie. Spektakl wpisuje się tym samym w dyskurs o rolach kobiety i mężczyzny we współczesnym świecie.

TWÓRCY

Reżyseria i koncepcja: Oskar Sadowski

Kierownictwo muzyczne: Mateusz Mati Zubik

Opracowanie muzyczne: Władimir Schall / Mateusz Mati Zubik / Oskar Sadowski

Choreografia: Katarzyna Szugajew / Edgar Lewandowski

Asystenci reżysera / Współpraca dramaturgiczna: Maria Stasiak / Kamil Białaszek

Kostiumy: Gosia Baczyńska

Reżyseria światła: Ada Bystrzycka

Obsada: Jan Dravnel / Edgar Lewandowski / Barbara Łypik-Sobaniec / Kacper Szelążek / Sebastian Szumski / Mateusz Mati Zubik

*ilość miejsc ograniczona / spektakl dla widzów od 15 roku życia

**w spektaklu wykorzystywane będą lampy stroboskopowe

— Pałac Radziwiłłów, 02.09.2023 / 20:00

  • Interdyscyplinarny reżyser, w swoich projektach łączy materieteatru, filmu, opery, VR, muzyki altkernatywnej i działań aktywistycznych. Jego realizacje konsekwentnie wychodzą poza klasyczne granice sceny. Wyreżyserował spektakl “Narkotyki” na Placu Defilad w Warszawie, czy głośne “Dziady na Mickiewicza” - rewolucyjny performance w oknach szklanego domy na warszawskim Żoliborzu, za reżyserię którego dostał nagrodę główną w plebiscycie O!Lśnienia Roku 2021 Onetu i Miasta Kraków.

    Współpracował z czołowymi scenami w Polsce: Teatrem Studio w Warszawie, TRWarszawa, Teatrem Polskim we Wrocławiu, Teatrem Nowym w Poznaniu, NOSPR w Katowicach czy Teatrem Polskim w Podziemiu. W czasie pandemii stworzył eksperymentalny film, łączący w sobie materię teatru i wideoartu - “Balladynę” na podstawie tekstu Juliusza Słowackiego, którą można oglądać na platformie player.pl. “Balladyna” pokazywana była na festiwalu organizowanym przez nowojorski TheTheater Times, wyróżniona również przez Harvard University jako przykład sztuki przyszłości w manifeście Future Stage. Zrealizował teledysk promujący soundtrackdo “Balladyny” - “Echa Grobowych Rozwalin”, soundtrack został nominowany do Fryderyków 2021 w kategorii Albym Roku Elektronika. Jego najnowszy projekt “Canti Lussuriosi e Seriosi” operowy performance do muzyki Prasquala z sukcesem pokazywany był na scenach w Berlinie i Kolonii.

    Sadowski jest również wieloletnim współpracownikiem Krystiana Lupy, jako asystentreżysera pracował przy spektaklach “Holzfallen” w Schauspielhaus Graz, “Wycinka” w Teatrze Polskim we Wrocławiu, “Heldenplatz” w Narodowym Teatrze w Wilnie. Aktualnie pracuje z Krystianem Lupą nad nowym spektaklem w Teatrze Polskim w Podziemiu (premiera grudzień 2023). Asystował również Mariuszowi Trelińskiemu przy ostatniej produkcji warszawskiej Opery Narodowej “Peter Grimes” Benjamina Brittena (premiera 23 czerwca 2023).

  • Władimir Schall to dyrygent, orkiestrator oraz konkretysta muzyczny z Paryża, który jest zafascynowany głośnymi ciszami, cyfrową rozpaczą oraz Erikiem Satie. Jego badania znajdują się na przecięciu sztuki konceptualnej, niematerialnych rzeźb oraz doskonalenia akustycznych zmysłów i ich braku. Dotyka tym samym zarówno obszarów cyfrowej natychmiastowości, jak i analogowego ulotnienia.

    Jest byłym uczniem Konserwatorium w Paryżu, gdzie studiował Dyrygenturę, Orkiestrację oraz Kompozycję Elektroakustyczną. W 2013 roku opracował projekt "Sonic Fabric" we współpracy z marką BLESS, który został zaprezentowany w Wiedniu w Muzeum MAK, łącząc dźwięk i nowy rodzaj interakcji. W 2016 roku zdobył nagrodę ENCAC ze swoim eksperymentalnym duetem audiowizualnym STULTUS.

    Od tego czasu Władimir wyprodukował serię albumów dla wytwórni Gagarin Records (DE), Amicimiei (FR) oraz SSI (RU). Obecnie występuje w różnych miejscach w Europie i tworzy muzykę do filmów, przedstawień teatralnych oraz instalacji artystycznych. Współpracuje także z wieloma markami modowymi oraz artystami, oferując doradztwo muzyczne oraz kompozycje.

  • Tancerz i choreograf specjalizujący się w stylu barokowym, założyciel i lider zespołu Varsavia Galante. Do najważniejszych wyróżnień w jego artystycznej działalności zaliczają się stypendium Akademii Muzycznej w Vadstenie (Szwecja) oraz rezydencja w Fundacji Les Arts Florissants - William Christie (przy wsparciu Ministerstwa Kultury Francji). Dla Polskiej Opery Królewskiej stworzył choreografię do opery H. Purcella "Dido and Aeneas", którą wykonał razem z Varsavią Galante. Wraz z tym zespołem zatańczył również choreografię swojego autorstwa w balecie "Terpsichore" J.F.Rebela, zamówioną przez XXVII Letnią Akademię Muzyki Dawnej w Warszawie z okazji trzechsetnej rocznicy powstania dzieła. Spośród jego pozostałych prac choreograficznych warto wspomnieć współczesną premierę XVII-wiecznej drezdeńskiej opery-baletu "Siedem Planet" (we współpracy z orkiestrą barokową Cornu Copiae) oraz udział w innowacyjnym projekcie zespołu muzyki dawnej La Tempesta pt. "Fabryka Madrygałów". Taniec barokowy wykonywał również poza granicami Polski, m. in. podczas prestiżowego Festiwalu Muzyki Dawnej w Innsbrucku w Austrii ("Merope" C. Broschiego). Jest również autorem choreografii do spektaklu "De Zonnekoning Ongezien", w którym zatańczył tytułową rolę Ludwika XIV, premiera miała miejsce w Gandawie w Belgii. Występował również w Szwecji, Niemczech i we Włoszech.

    Jako nauczyciel tańca barokowego pracował m.in. ze studentami Wydziału Tańca Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie. Jest jednym z niewielu specjalistów w zakresie rekonstrukcji historycznych choreografii zapisanych w notacji Beauchamps-Feuillet. W magazynie "Taniec" został opublikowany jego artykuł na temat wydanego w 1725 r. podręcznika "Mistrz Tańca" Pierre'a Rameau.

  • Kacper Szelążek to jeden z czołowych kontratenorów swojego pokolenia. Ukończył studia w 2016 roku z medalem „Magna cum Laude” na Uniwersytecie Muzycznym Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Artura Stefanowicza. Debiutował w 2013 roku partią Nerona w Koronacji Poppei Monterverdiego, którą wykonał z wielkim sukcesem w Collegium Nobilium w Warszawie oraz w 2015 roku w Salle Franc Martin Auditorium w Genewie.

    W 2013 roku jako najlepszy młody muzyk roku otrzymał od Polskiego Radia propozycję nagrania pieśni Szymanowskiego i reprezentowania Polski na Konkursie Młodych Talentów EBU w Bratysławie (International Forum of Young Performers New Talent).

    W 2016 roku otrzymał nagrodę Carlo Maria Giulini na Międzynarodowym KonkursieWokalnym im. Moniuszki w Warszawie.

    Od tego momentu występował m.in. w Théâtre des Champs Élysées w Paryżu, Theatre des Versailles, Amsterdam Opera, Opera Dijon, Opera du Rhin w Strasbourgu, Opera de Nancy, Teatro Ristori w Weronie, Polskiej OperzeKrólewskiej, Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Królewskim w Warszawie, Polskiej Operze Królewskiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Boston Early Music Festival, Festiwal Enescu w Bukareszcie, Drottningholm Festival w Sztokholmie, Festiwal Dramma per Musica w Warszawie Concertgebouw w Amsterdamie, Victoria Hall w Genewie, Elb Philharmonie w Hamburgu, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Sala Koncertowa Polskiego Radia w Warszawie, NOSPR w Katowicach i wiele innych.

    W swoim repertuarze ma takie role jak Nerone/Ottone w „Koronacji Poppei”Monteverdiego, Nerone / Narciso w „Agrippinie”, Bertarido w „Rodelindzie”, Ariodantew „Ariodante” Händla, Gilade w „Farnace” Vivaldiego, Eliogabaldo w „Eliogabaldo”Cavalliego, Cesare / Tolomeo / Sesto w „Giulio Cesare” Händla, Eunuco w „La fintaPazza” Sacrati, Medoro w „Orlando generoso” Steffaniego, Prasildo/The Dwarf w „Palazzo incantato” Rossiego i wiele innych. Kacper Szelążek występował z takimi orkiestrami jak Les Talens Lyriques, CapellaMediteranea, Royal Baroque Ensemble, Ensemble Pygmalion, I Gemelli, MACV,Capela Regia Polona pod batutą takich dyrygentów jak: Ch. Rousset, L.G. Allarcón, F.Corti, P. Esswood, R. Pichon, E. Gonzales-Toro, Ch. Pluhar, L. Stawarz, P.O’Dette, S. Stubbs, L. Passerini, K. Garstka i wieloma innymi.

  • Marka Gosia Baczyńska powstała ponad 25 lat temu. Od tego czasu projektantka z wielkim sukcesem prezentuje swoje kolekcje w Polsce, jak również za granicą. Gosia Baczyńska była pierwszą polską projektantką zaproszoną przez Francuską Federację Mody do prezentacji swoich kolekcji podczas pokazów prêt-à-porter w trakcie oficjalnego kalendarza Paris Fashion Week.

    Gosia spełnia marzenia kobiet i urzeczywistnia je w swoich projektach. Spektakularne kreacje Gosi Baczyńskiej zachwycają na wybiegu, ale są również idealne do noszenia na co dzień. Kobiety w kreacjach Gosi Baczyńskiej są zmysłowe, olśniewające i niezwykle kobiece.

  • Realizatorka i reżyserka światła, poruszająca się między gatunkami, znajdując upodobanie zarówno w muzyce dawnej i oświetleniu konwencjonalnym, jak i operze, jazzie, folku czy współczesnej kameralistyce i nowoczesnych technikach oświetlenia i video. Oświetla słuchowiska i czytania performatywne, spektakle oraz wydarzenia improwizowane.

    Ceni sobie możliwość wchodzenia w głęboki kontakt z licznymi artystami, tworzącymi w wielu różnorodnych nurtach, poszukując wspólnego języka sztuk plastycznych i muzyki.

    Związana z festiwalami: Misteria Paschalia, Sacrum Profanum, Kromer Festiwal Biecz, Musica Divina, Jazz Juniors, Opera Rara, Bezsenność, Rezonanse, Rozstaje, cyklem koncertów Siła Miłości i in. Współpracowała m.in. z Krakowskim Biurem Festiwalowym, Towarzystwem Wieniawskiego, Capellą Cracoviensis, Sinfoniettą Cracovią, Fundacją In Canto, Polskim Radiem, ECM Krzysztofa Pendereckiego, SP Ilony Szczepańskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej i Akademią Muzyczną w Krakowie. Dla MCK Sokół prowadziła warsztaty o technicznej stronie teatru dla nauczycieli i wychowawców; kibicuje teatrom dzieci z niepełnosprawnościami. Ostatnia realizacja teatralna to Opera za trzy grosze w Teatrze Starym. Na stałe związana z firmą Multiscena.

    Absolwentka Wydziału Rzeźby krakowskiej ASP, autorka statuetek konkursów Jazz Juniors i Skrzydlaty Teatr.

  • Choreografka, performerka i fotografka, zajmująca się polityką cielesności, reprezentacji i afektu. Autorkaspektakli choreograficznych - ”Dynamika Afektu” (Departament Obecności, 2020) i “Famme Flow Frame” pokazywanego między innymi na festiwalu “Les Urbaines” (Lozanna, 2019). Jej autorskie choreografie można zobaczyć w produkcjach filmowych Dawida Nicka - “Ostatni Komers” i “Bring back Alice” (HBOMAX). Jako performerka brała udział w spektaklach: “Bow as study” Wojciecha Grudzińskiego pokazywany w ramach festiwalu Santarcangelo di Romana (2023), Silenzio! Ramony Nagabczyńskiej w Teatrze Nowym w Warszawie (2021), “Nim zakwitnie 1000 róż” Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa w Kunsthalle Basel (2019) i Fundacji Galerii Foksal w Warszawie (2018).

    W 2023 roku performans z jej udziałem - “More than naked” Doris Uhlich - otwierał prestiżowy wiedeński festiwal tańca ImPulsTanz.

    W ramach projektu Krytyki Politycznej, jako reżyserka wraz z kolektywem Dochodzę stworzyła film postpornograficzny - “Pieprzę To”. Jej prace fotograficzne promują spektakle m.in. Anny Nowickiej, Agnieszki Kryst, Karola Tymińskiego, Agaty Siniarskiej. Stypendystka Niderlandzkiego funduszu Mondrian dla młodych artystów (2013) i prestiżowego Wiedeńskiego programu dla Tancerzy Dance WEB (2012).

    Rezydencją artystyczną w Muzeum Susch w Szwajcarii zaczęła pracę nad swoim nowym projektem choreograficznym “CONSTANT ONDULATION”.

  • Absolwent Wydziału Wokalno- Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem) w klasie Prof. Marka Rzepki, od roku 2019 doktor sztuki. Artysta koncertował w niemal wszystkich krajach Europy. Współpracował zcenionymi dyrygentami: Janem Tomaszem Adamusem, Krzysztofem Pendereckim, Stefanem Stuligroszem, Piotrem Sułkowskim, Federico Maria Sardellim, Allesandrode Marchi, Poul McCreeshem, Joshua Riffkinem, Andrew Parrotem, Vincentem Dumestrem, Ottavio Dantone.

    Debiutował na scenie podczas Barbakanfestival w Krakowie, kreując partie Harbiego Almavivy w operze „Wesele Figara” W. A. Mozarta. W roku 2010 otrzymał stypendium Opera Studio w Teatrze im. G. Verdiego w Pizie, gdzie w sezonie artystycznym 2010/2011 śpiewał partie Maestra w operze “Le convenienze einconvenienze teatrali” G. Donizettiego. Partię tą śpiewał także w teatrach Toskanii: Lucca i Livorno.

    Sebastian Szumski koncertuje w kraju i za granicą. Ma w swoim dorobku licznenagrania radiowe, telewizyjne i płytowe, wśród których do najważniejszych należą: DVD Z III „Symfonią Kopernikowską”, H. M. Góreckiego, CD z wszystkimi motetami J.S. Bacha nagranymi w solowej obsadzie dlacenionej francuskiej wytwórni Alpha, a także nagranie CD oratorium „Quo Vadis”, Feliksa Nowowiejskiego, wraz z Aleksandrą Kurzak i Arturem Rucińskim pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego. Wraz z Capellą Cracoviensis, dokonałnagrania płyty CD wydanej przez wytwórnie Deutsche Harmonia Mundi, śpiewając rolę Janusza w operze „Halka” - wersja wileńska, S. Moniuszki. Posiada w repertuarze utwory od renesansowych polifonii po kompozycje współczesne, w tym liczne cykle pieśni, solowe partie oratoryjne oraz solowe partie w operach Haendla, Purcella,Mozarta, Donizettiego, Belliniego, Rossiniego, Pucciniego, Bizeta, Brittena i Moniuszki. Występował w trzechświatowych prapremierach i nagraniach oper Aleksandra Nowaka, „Achat ili”, do libretta Olgi Tokarczuk (nagroda Fryderyk 2021), oraz „Drach” (nagrody: Koryfeusz Muzyki Polskiej 2020, Onet olśnienia 2021) i „Pokora” do libretta Szczepana Twardocha.

    W ostatnich latach z powodzeniem wykonuje także muzykę epoki baroku. Stała współpraca jako solista ikameralista, z cenionym w Europie, krakowskim zespołem grającym na instrumentach z epoki Capella Cracoviensis zaowocowała od roku 2011, kilkudziesięcioma koncertami pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa na najważniejszych festiwalach muzycznych w ponad dwudziestu europejskich stolicach.

  • Jan Dravnel to utalentowany aktor filmowy i teatralny oraz wyjątkowy performer. Jego artystyczna podróż rozpoczęła się w 2005 roku, kiedy to związał się na stałe z renomowanym Teatrem Rozmaitości Warszawa (TR Warszawa). Współpracował z wybitnymi reżyserami takimi jak: Krystian Lupa, Grzegorz Jarzyna, Michał Borczuch, Krzysztof Garbaczewski, Rene Pollesh, Jan Komasa.

    Jego obecność na scenie zyskała uznanie wielu krytyków.

    Jan Dravnel wcielił się w liczne role teatralne i filmowe, które przyniosły mu uznanie na międzynarodowym poziomie. Jego niezwykła charyzma i zdolności aktorskie sprawiły, że spektakle z jego udziałem były zaprezentowane na najbardziej prestiżowych festiwalach artystycznych w Europie, Stanach Zjednoczonych oraz Nowej Zelandii.

    Jan Dravnel to nie tylko aktor, lecz także artysta wszechstronny, który wciąż poszukuje nowych wyzwań i sposobów wyrażania swojej kreatywności.

  • Mateusz Mati Zubik to aktywny solista i kameralista.

    Do tej pory koncertował m. in. w Nowym Jorku (Carnegie Hall), Wiedniu, Budapeszcie, Bayreuth, Warszawie, Lusławicach (Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego), Krakowie (m. in. Filharmonia Krakowska, Teatr im. J. Słowackiego), Częstochowie (Filharmonia Częstochowska), Wrocławiu (Teatr Capitol) oraz w wielu miastach Polski, a także Austrii, Niemiec, Mołdawii, Portugalii czy Izraela. Pianista brał udział w wielu renomowanych festiwalach i cyklach koncertowych. Występował podczas m. in. World Piano Meeting w Coimbrze, Tel-Hai International Masterclasses w Sde-Boker, International Summer Academy w Reichenau an der Rax, Opera Rara w Krakowie, Międzynarodowego Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych w Katowicach, Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne, Przemyskiej Jesieni Muzycznej, Festiwalu Wawel o zmierzchu, cyklu Młode Talenty w Muzeum Chopina w Warszawie, Festiwalu Muzyka w Starych Balicach, Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie, Festiwalu Teraz Młoda Polska w Krakowie czy Letniej Manufaktury Sztuki w Niepołomicach (jako pianista i pedagog). Współpracował także z orkiestrami m. in. Sinfoniettą Cracovią. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia.

    Brał udział w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez m. in. Paula Badurę-Skodę, Dimitrij’ego Baszkirowa, Pietro de Marię, Aquillesa delle Vigne, Emanuela Krasovsky’ego, Elzę Kolodin, Konstanzę Eickhorst, Dinę Voffe, Andrzeja Jasińskiego, Avedisa Koujoumdjiana, Hatto Beyerle, Johannesa Meissla, Vidę Vuijc, Kaję Danczowską, Petera Nagy, Michaela Wessela, Annę Malikovą, Radoslava Kvapila, Adama Wodnickiego, Ewę Osińską, Daniela Blumenthala, Tamasa Ungara, Stanislava Pochekina, Guillermo Gonzaleza, Viktora Derevianko czy Pascala le Corre.

    Mateusz Zubik ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Andrzeja Pikula. W roku 2021 uzyskał tytuł doktora sztuki - jego rozprawa o twórczości Leoša Janáčka została wyróżniona przez Radę ds. Dyscypliny: Sztuki Muzyczne. Odbył także roczne studia w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Martina Hughes’a. Swój warsztat kameralny doskonalił w klasie prof. Barbary Łypik-Sobaniec oraz prof. Sławomira Cierpika. W roku akademickim 2021/2022 rozpoczął studia w Hochschule für Musik und Tanz Köln w mistrzowskiej klasie prof. Gesy Lücker.

    Pianista jest laureatem polskich i zagranicznych konkursów oraz stypendiów konkursowych m. in. I miejsca w Konkursie o Stypendium Fundacji Juttingów, I miejsca w konkursie Golden Classical Music Awards (wraz z zespołem The Flaneurs Piano Trio), I miejsca w konkursie Gram z orkiestrą, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego OPUS (Perseids Piano Trio), II miejsca w Danubia Talents Piano Competition, II Miejsca w France International Music Competition itd. Jest stypendystą Fundacji Sapere Auso, Fundacji Śnieżka, laureatem Stypendium Miasta Krakowa Kultura Odporna oraz Stypendium Rektora Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie dla najlepszych doktorantów i wielu innych.

    Mateusz Zubik pracuje w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, gdzie realizuje zajęcia ze studentami z klasy fortepianu prof. dr. hab. Andrzeja Pikula oraz klasy kameralistyki prof. Barbary Łypik-Sobaniec oraz prof. Sławomira Cierpika.

    Jego studenci zdobywają nagrody na krajowych i międzynarodowych konkursach muzycznych. Pianista jest aktywny działaczem na polu kultury. Jest menedżerem Festiwalu Muzyka w Starych Balicach, inicjatorem i organizatorem koncertów CLASSTRIKO oraz koordynatorem wielu projektów w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Za działalność społeczną otrzymał w roku 2013 Nagrodę Profesora Zbigniewa Brzezińskiego (doradcy prezydenta Stanów Zjednoczonych Jimmy’ego Cartera).

  • Absolwentka Krakowskiej Akademii Muzycznej (dyplom z wyróżnieniem) w klasie wiolonczeli prof. Witolda Hermana. Swoje umiejętności doskonaliła na licznych kursach muzycznych.

    W 1993 r. uzyskała stypendium Europejskiej Fundacji Mozartowskiej. W 1992 r. została laureatką II miejsca XI Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi.

    Wraz z orkiestrą Capella Cracoviensis koncertowała w Niemczech i USA. W latach 2000-2007 współpracowała z orkiestrą Sinfonietta Cracovia. Od 1995 r. była członkiem tria fortepianowego, które tworzy wspólnie z Romanem Reinerem oraz Sławomirem Cierpikiem. W 1996 r. wspólnie z zespołem nagrała płytę „Wspomnienia z Krakowskiego Kazimierza”, na której znajdują się tradycyjne melodie żydowskie w autorskiej aranżacji. Od 1997 r. pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, w Katedrze Wiolonczeli i Kontrabasu, a obecnie, od roku 2014, w Katedrze Kameralistyki. W 2000 r. została laureatką II nagrody (w kategorii solistów). IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

    Jako interpretatorka muzyki najnowszej występowała wielokrotnie na festiwalach muzyki współczesnej (Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Strawiński i jego Ukraina, Uściług 2011, Koncert pamięci K. Moszumańskiej-Nazar, Paryż 2012, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej, Połock, Białoruś 2015, Wiedeń 2021) jako solistka i kameralistka. Ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów, m.in. odnalezionego kwartetu Ignacego Jana Paderewskiego, Zbigniewa Bujarskiego, Macieja Negreya, Kamila Kruka, a także utworów jej dedykowanych - Adama Walacińskiego, Nadima Husni, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Mateusza Bienia, Macieja Jabłońskiego i Jarosława Płonki. W 2010 roku, po przeprowadzonym przewodzie kwalifikacyjnym, uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych. W 2010 roku została zatrudniona na stanowisku adiunkta w macierzystej uczelni. Od 2011 roku występuje ze skrzypkiem Maciejem Lulkiem oraz pianistą Sławomirem Cierpikiem, tworząc zespół Malawski Trio. W 2014 roku nagrała płytę „Walaciński kameralnie”. Od 2014 koncertuje z Hybrid Piano Quartet, z którym nagrała płytę z utworami Karola Szymanowskiego, Jarosława Płonki oraz Zygmunta Noskowskiego (2017).

    W latach 2014-2016 prezes, obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki. W ramach działalności stowarzyszenia organizuje koncerty i wydarzenia artystyczne, m.in. Hebdowskie Spotkania ze Sztuką, Kursy Mistrzowskie dla dzieci i młodzieży pn. Letnia Manufaktura Sztuki czy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka w Starych Balicach”, którego jest dyrektorem artystycznym. W 2019 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. Od 2020 roku pracuje na stanowisku profesora Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i zagranicą.

  • Oskar Sadowski

  • Wladimir Schall

  • Edgar Lewandowski

    fot. Mirosław Wojtyński

  • Kacper Szelążek

  • Gosia Baczyńska

  • Ada Bystrzycka

    Fot. Edyta Dufaj dufajedyta.com / arch. prywatne

  • Katarzyna Szugajew

  • Sebastian Szumski

  • Jan Dravnel

  • Mateusz Mati Zubik

    fot. Grzegorz Piotrowski

  • Barbara Łypik-Sobaniec

fot. Alwin Poiana

PERFORMANCE II

„Vexations: mantra dla Kijowa” 

Zapraszają: Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski, Mer Kijowa Witalij Kliczko.

           Pierwsze polskie integralne wykonanie  „Vexations” Erica Satiego — utwór na fortepian solo, zgodnie z wolą kompozytora, zostanie powtórzony 840 razy przez 30 pianistów, co zajmie około 35 godzin ciągłej gry. Performance odbędzie się w Kinie „Kijów” w Krakowie (na żywo) i w Klastrze Kulturalnym „Kraków” w Kijowie  (dzięki najnowszym technologiom umożliwiającym wykreowanie rozszerzonej rzeczywistości uda nam się przenieść krakowskie wykonanie do Kijowa bez fizycznego udziału artystów).

Będzie to refleksja nad wojną w Ukrainie i wyraz solidarności z walczącym o wolność Narodem.

Performance będzie częścią obchodów 30-lecia współpracy Krakowa i Kijowa.

— Kino „Kijów” w Krakowie / Klaster Kulturalny „Kraków” w Kijowie, 30.09 / 6:00

KONCERT I

Tomasz Sobaniec (marimba), Marek Olma (wibrafon), Jakub Olma (wibrafon)
D. Friedman / E. Sammut / M. Peters / P. Desmond / M. Davis / J. Kosma / K. Dębski / V. Feldman

— Pałac Radziwiłłów, 03.09.2023 / 18:00

  • Tomasz Sobaniec

    Marimba

    fot. Tibor Florestan Pluto (CC)

  • Marek Olma

    Wibrafon

  • Jakub Olma

    Wibrafon

fot. Zbigiew Pytel

KONCERT II

Karski Quartet: Kaja Nowak (I skrzypce), Natalia Kotarba (II skrzypce), Diede Verpoest (altówka), Julia Kotarba (wiolonczela)

— Pałac Radziwiłłów, 10.09.2023 / 18:00

  • Karski Quartet powstał w Belgii w 2018 roku i regularnie występuje w wielu salach koncertowych w całej Europie a także Kanadzie. Założycielami i członkami kwartetu są skrzypaczki Kaja Nowak i Natalia Kotarba, skrzypek i altowiolista Diede Verpoest oraz wiolonczelistka Julia Kotarba. W sezonie 2023/24, oprócz koncertów w Belgii i za granicą, Karscy mają zaplanowane nagranie swojego pierwszego albumu CD z utworami Debussy'ego, Grażyny Bacewicz oraz belgijskiego kompozytora Josepha Jongena, oraz premierę płyty z kwintetami smyczkowymi Boccheriniego nagranymi wraz z wiolonczelistą Raphaëlem Feye.

    Muzycy poznali się w brukselskim konserwatorium muzycznym grając ze sobą w wielu różnych formacjach kameralnych, natomiast po raz pierwszy jako kwartet cała czwórka spotkała się podczas kursów muzycznych Resonances Festival Academy 2018 w belgijskiej miejscowości Ciney. Zachęceni łatwością wspólnego muzykowania oraz podobnym postrzeganiem świata postanowili połączyć talenty i to wtedy zrodził się pomysł założenia kwartetu smyczkowego. Wkrótce potem zespół otrzymał Grand Prix oraz Nagrodę Specjalną dla absolwentów Królewskiego Konserwatorium w Brukseli na 4. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Triomphe de l'Art w Brukseli. W 2022 roku zostali także laureatami nagrody Christine and David Anderson Career Development Prize na XIV Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych w Banff w Kanadzie.

    Pierwszymi mentorami kwartetu byli Philippe Graffin, David Waterman (Endellion Quartet), Donald Grant (Elias Quartet) i Simon Rowland-Jones (Chilingirian Quartet). Zespół otrzymał dalsze możliwości szkolenia swoich umiejętności biorąc udział w dwuletnich studiach magisterskich w ramach programu ECMaster, a także w rezydencjach artystycznych, takich jak program String Quartet Studio w Royal Northern College of Music w Manchesterze, rezydencji String Quartet Biennale w Amsterdamie oraz trzyletni program Artists in Residence w Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli/Waterloo gdzie w 2023 roku Kwartet otrzymał Dyplom ukończenia z rąk belgijskiej królowej. Przez ostatnie lata Kwartet rozwijał swoje umiejętności pod skrzydłami Artemis Quartet oraz Miguela da Silvy, uczestnicząc także w kursach mistrzowskich z członkami innych renomowanych kwartetów, takich jak Belcea, Ébène czy Jerusalem. Zespół obecnie znajduje się pod patronatem Le Dimore del Quartetto oraz Merita Platform.

    Karski Quartet wziął swoją nazwę od nazwiska Jana Karskiego, legendarnej postaci ruchu oporu z czasów II wojny światowej. Członkowie kwartetu wierzą głęboko, że każda epoka potrzebuje bohaterów takich jak on. Zwłaszcza dziś, w obliczu poważnych trudności z jakimi boryka się cała ludzkość, głębokie współczucie i bezkompromisowa postawa Karskiego stanowią dla nich przykład.

  • Karski Quartet

    fot. Filip Verpoest

fot. Filip Adamus

KONCERT III

Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran), Dominika Grzybacz (fortepian)
L. Różycki

*koncert zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

— Pałac Radziwiłłów, 17.09.2023 / 18:00

  • Ukończyła z wyróżnieniem zarówno Akademię Muzyczną w Krakowie (klasa śpiewu prof. dr hab. Agnieszki Monasterskiej) jak też studia podyplomowe w Guildhall School of Music&Drama w Londynie. Trzykrotna Stypendystka Ministra Kultury (2004/05,2005/06, 2006/07), Miasta Krakowa (Stypendium „Twórcze”, 2009) oraz programu „Młoda Polska”(2009). Jest laureatką nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych takich jak: Bach Singer’s Prize w Londynie (2008, I nagroda), The Thelma King (2009, I nagroda),Międzynarodowy Konkurs im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011, III nagroda), Międzynarodowy Konkurs im. J. S. Bacha w Lipsku (2008, Nagroda Fundacji Bach-Marschall), XXXIX Festiwal „Varaždin Baroque Evenings” w Chorwacji (2009, Nagroda „Jurica Murai Prize” za najlepszą interpretację), a także wyróżnienia m.in. na Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Londynie (2008). Od 2003 r. współpracuje z Zespołem Capella Cracoviensis, z którym koncertowała m.in. w Kazachstanie, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Chorwacji, Włoszech, na Ukrainie, Białorusi. Występowała z dyrygentami t.j.: Marc Minkowski, Andrew Parrott, Ottavio Dantone,Jordi Savall, Ralf Sochaczevsky, Andreas Spering, David Shemer, Alexander Liebreicht, Piotr Sułkowski, Stanisław Krawczyński i in.. Wystąpiła między innymi na koncercie w Versailles wraz z Jordi Savallem czy na Festiwalu Opera Rara w „Koronacji Poppei” H. Purcella pod batutą Claudio Cavina z zespołem La Venexiana. Prócz działalności artystycznej Jolanta Pawlikowska zajmuje się dydaktyką jako doktor sztuk na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej w Krakowie.

  • Ukończyła (z wyróżnieniem) krakowską PSM II st. im. W. Żeleńskiego (w klasie fortepianu prof. Stefana Wojtasa oraz w klasie skrzypiec mgr Joanny Król) oraz Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu dra hab. Piotra Machnika. Aktualnie kontynuuje edukację artystyczną w ramach Szkoły Doktorskiej na macierzystej uczelni. W kręgu jej zainteresowań znajduje się przede wszystkim kameralistyka, której uczyła się pod kierunkiem prof. Kai Danczowskiej, dr Justyny Danczowskiej oraz dra hab. Bartłomieja Kominka. Jest laureatką kilkudziesięciu konkursów pianistycznych w kraju i za granicą. Za osiągnięcia artystyczne otrzymała stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (czterokrotnie), Ministra Edukacji Narodowej, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso.

  • Jolanta Kowalska-Pawlikowska

    Sopran

  • Dominika Grzybacz

    Fortepian

fot. Filip Adamus

KONCERT IV

Gesa Lücker (fortepian)
J. S. Bach / L. A. Le Beau / R. Schumann

— Pałac Radziwiłłów, 24.09.2023 / 18:00

  • "...prosta i wrażliwa pianistka.... bogata w wyobraźnię i sprawność techniczną...". (Anthony Tommasini, New York Times)

    "Również w tym przypadku Gesa Luecker przekazała istotę muzyki. Bez śladu popisów czy sztuczności, technicznie bezbłędna, wybitna muzykalność". (E.van den Hoogen w audiophil)

    Niemiecka pianistka Gesa Luecker zadebiutowała w wieku 12 lat. Była laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów i występowała w najważniejszych salach, takich jak NDR Radio Hall Hannover, Weill Recital Hall w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Wigmore Hall w Londynie, Oriental Arts Center w Szanghaju. Gesa uzyskała dyplom solisty na Uniwersytecie Muzyki i Dramatu w Hanowerze pod kierunkiem Martina Dörrie i Matti Raekallio, a dalszą inspirację czerpała od takich muzyków jak Arie Vardi, Fabio Bidini i Jerome Rose. Jej płyty są wydawane przez Genuin i Wergo Label.

    W 2010 roku Gesa Luecker została profesorem fortepianu na Uniwersytecie Muzyki i Tańca w Kolonii w Niemczech. Jej studenci są obecnie częstymi laureatami międzynarodowych konkursów.

    Jest aktywnym członkiem jury (Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Singapurze, NYCA na całym świecie, IKIF Dorothy McKenzie Award w Nowym Jorku, Konkurs Carla Bechsteina w Berlinie, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Carla Marii von Webera w Dreźnie i wiele innych) i regularnie prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie.

    W swoim nowym programie Gesa Lücker przedstawia niemiecką kompozytorkę Luise Adolphę Le Beau, współczesną i krótko uczennicę zmarłej Clary Schumann. W dużej mierze nieznane dzieła Le Beau są odzwierciedlone w pokrewnych utworach jej szanowanych inspiratorów J.S. Bacha i Roberta Schumanna. To połączenie tworzy poetycką i głęboką interakcję między wszystkimi trzema, a także sprawia, że muzyka Le Beau wydaje się wręcz ponadczasowa.

  • Gesa Lücker

    Fortepian

fot. Filip Adamus

KONCERT V

Michał Pepol (wiolonczela, elektronika)
Oliver Messiaen / Cezary Duchnowski / Marek Jackowski / Michał Pepol / Paweł Mykietyn / Arvo Pärt

— Pałac Radziwiłłów, 01.10.2023 / 18:00

  • Wiolonczelista, aranżer, kompozytor. To klasycznie wykształcony muzyk, który nie mieści się w ramach gatunków, artysta wiecznie głodny nowych doświadczeń, przekroczeń, nieoczywistych kontekstów. Jest współzałożycielem Royal String Quartet, pomysłodawcą i współorganizatorem Festiwalu Kwartesencja w Warszawie oraz kuratorem Festiwalu Klangor na Warmii. Rok 2023 otworzyła nowa seria koncertowa Michała - Dotykafonie w Nowym Teatrze w Warszawie.

    W 2022 roku zadebiutował solowym albumem „Kora nieskończoność” (Agora Muzyka), który zawiera nieznane i niewydane nagrania legendarnej Kory Jackowskiej i zbiera entuzjastyczne recenzje: „Michał Pepol nie jest na tej płycie tylko muzykiem i kompozytorem, ale czarownikiem” (Mariusz Szczygieł); „Na tyle znam Korę, że z ręką na sercu mogę powiedzieć, że pokochałaby samego Michała i natychmiast zaliczyłaby go do swojego kosmosu” (Kamil Sipowicz). Album został uznany za jedną z 10 najlepszych polskich płyt 2022 roku przez tygodnik Polityka, TVN 24 i Onet. „To wydawnictwo wyjątkowe, wielowymiarowe i nowatorskie” (TVN 24); „Nieprzewidywalny i oryginalny dźwiękowy portret Kory, stworzony w czasie, kiedy wydawało się, że na jej temat nikt już nie ma niczego do dodania” (Gazeta Wyborcza); „Pepolowi udało się sprawić, że głos Kory, jej śpiew i mowa swobodnie przekraczają granice światów i lokują się w nieskończoności” (Polityka). Michał za płytę otrzymał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Osobowość Roku 2022”.

    Pepol jest twórcą takich projektów jak „Dźwięk odnaleziony” we współpracy z Pawłem Bownikiem (Nowy Teatr, 2016), „Milczenie syren” w duecie z Magdaleną Cielecką (zamówienie MSN, 2017), czy „Among Angels” (2017) zrealizowanym w Puszczy Białej. Jest autorem muzyki do spektaklu Markusa Öhrna „Trzy epizody z życia rodziny” (2021), a od 2015 roku występuje w spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego „Francuzi”. Do stworzenia instalacji dźwiękowej „Stoimy pod murami getta” zaprosił wielką damę polskiej piosenki Sławę Przybylską (ŻiH, 2022).

    Jest współtwórcą albumu Ralpha Kamińskiego „Kora”, a projekt ten, nagrodzony Fryderykiem 2021, zagrał na ponad 50 koncertach. Z triem Trimagine zdobył II nagrodę oraz Nagrodę specjalną im. Czesława Niemena na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” w 2019, gdzie doceniono niezwykłe aranżacje autorstwa Michała. Współpracuje z wieloma artystami: z Bartkiem Wąsikiem współtworzy duet Dwóchgłos, występuje także m.in. z Natalią Przybysz, Kubą Krzewińskim (dvd „Contre” dla Bołt Records 2019), Stefanem Wesołowskim, Patrykiem Zakrockim, Olgą Mysłowską (album „Leggerezza”) oraz z zespołem Kompopolex. Wystąpił na wielu festiwalach, takich jak Warszawska Jesień, Nostalgia, Ephemera, Pomada, Enter, Słuchy, Etno Kraków, Dni Tranströmerowskie, Szalone Dni Muzyki czy Festiwal Prawykonań.

    Jest częstym gościem na antenie radiowej Dwójki, swoje recitale zarejestrował także dla TVP Kultura, gdzie był kuratorem serii koncertów „Kultura na żywo” w 2019 roku. Od 2003 roku prowadzi klasę kameralistyki w Liceum muzycznym im. K. Szymanowskiego w Warszawie. W 2022 roku otrzymał stypendium artystyczne m.st. Warszawy.

  • Michał Pepol

    Wiolonczela, elektronika

    fot. Paweł Bownik

fot. Filip Adamus

INSTALACJA

SOUNDSCAPE

Przygotowali: Juri Lechtnoff / Peter Maria Volkhardt

LEITMOTIV

“Czułość” Zbigniewa Herberta czytać będzie Margaux Kier

Cóż ja z tobą czułości w końcu począć mam

czułości do kamieni do ptaków i ludzi

powinnaś spać we wnętrzu dłoni na dnie oka tam

twoje miejsce niech cię nikt nie budzi

 

Psujesz wszystko zamieniasz na opak

streszczasz tragedię na romans kuchenny

idei lot wysokopienny

zmieniasz w stękania eksklamacje szlochy

 

Opisać to jest zabić bo przecież twoja rola

siedzieć w ciemności pustej chłodnej sali

samotnie siedzieć gdy rozum spokojnie gwarzy

w oku marmurów mgła i krople toczą się po twarzy

  • Pochodzi z Bydgoszczy / Polska. W wieku 12 lat dołączyła do rodziców, którzy wyemigrowali do Niemiec, do Kolonii. Po studiach medycznych ukończyła wykształcenie jako aktorka i piosenkarka. Na początku 2000 roku założyła międzynarodowy zespół jazzowy Margaux i BANDiten. Ich muzyka przekracza granice między chanson, jazzem, worldmusic, teatrem i literaturą od ponad 20 lat budując mosty między Niemcami i Polską, Band ma w dorobku setki występów po obu stronach Odry, nagrania w WDR, Deutschlandfunk i trzy nagrania CD. Jako aktorka występowała na offowych scenach teatralnych w Kolonii, Bremerhaven i Wuppertalu, oraz w teatrze miejskim w Dortmund, była wiele lat członkiem niemiecko-polskiego eksperymentalnego Actors' Studio Ensemble, z ktorym grała m.i. w Egipcie, na Łotwie, Hiszpanii, Anglii i Polsce. Reżyserowała spektakle teatralno-muzyczne i prowadziła warsztaty dla młodzieży w całej Europie, jest częścią Mobilnej Literatur Guerilla w Kolonii i członkiem Theater Anderwelten Wuppertal | Köln. Margaux działa charytatywnie na rzecz dialogu polsko-niemieckiego, wsparcia więźniów politycznych w Belarus, oraz intensywnie na rzecz wsparcia Ukrainy.

  • Margaux Kier